2.2 Forbered brugerne, inden de går i gang

Kravet er opfyldt, når: 
  • 2.2.a Opgavens omfang er klart for brugeren (eks. antal trin i en løsning) inden løsningens start.
  • 2.2.b Allerede ved løsningens start bliver brugerne oplyst om, hvilke oplysninger brugeren skal anvende for at gennemføre løsningen, fx indtægtsoplysninger, betalingsmuligheder, lejekontrakt ved ansøgning om boligstøtte, eller at der ved flytning også skal tages stilling til lægeskift.
Du skal afstemme brugernes forventninger til selvbetjeningsforløbet, fx fortælle hvor mange trin brugeren skal igennem, hvor lang tid det vil tage, om løsningen ikke kan bruges på bestemte platforme (fx mobile platforme) osv.
 
Inden brugerne går i gang, skal de desuden have at vide, hvad de skal have fundet frem eller taget stilling til for at gennemføre processen. Det kan fx være NemID, indtægtsoplysninger, lejekontrakt ved ansøgning om boligstøtte eller en oplysning om, at løsningen kræver fuldmagt, eller at man ved flytning også skal tage stilling til lægeskift.
Manchet
Brugeren skal vide, hvor omfattende løsningen er, og hvad der skal til, for at de kan gennemføre den.
Kategori

Permanent URL til denne artikel: http://arkitekturguiden.digitaliser.dk/node/446