Guide din bruger

Sørg for at guide brugerne igennem løsningen. Det kan du gøre med løbende feedback. Hvis en bruger fx har glemt at indtaste obligatoriske oplysninger, kan du hjælpe vedkommende videre ved at give konkret feedback om, hvilken oplysning de skal udfylde, og hvordan han eller hun kommer videre.

Det er en god ide at begynde din selvbetjeningsløsning med en introduktionsside, som giver brugerne overblik over det forløb, de skal igennem. Gør opmærksom på, hvis det er nødvendigt at have dokumenter eller oplysninger klar for at nå i mål med en forespørgsel.  Introduktionssiden kan ligge direkte i løsningen eller på borger.dk’s handlingssider, hvorfra din løsning bliver aktiveret - eller på virk.dk’s tilsvarende sider.

Vis altid brugerne en kvitteringsside, når de har gennemført et forløb. På den måde sikrer du dig, at brugerne ikke er i tvivl om, at deres oplysninger er sendt af sted og er undervejs i systemet. Når brugeren ved hvad de kan forventer og hvornår, minimere du også antallet af potentielle henvendelser. En kvittering kan leveres på mange måder, fx per sms, NemSMS, til den Digital Postkasse, eller som en kvitteringssiden sidst i et service flow - en side som eventuelt kan printes, videresendes som en e-mail, downloades og/eller gennems. En kvittering skal indeholde:

  • information om at forespørgslen er modtaget
  • et referencenummer
  • information om hvornår brugeren kan forvente et svar
  • information om hvor brugeren kan stille spørgsmål
Manchet
Sørg for løbende feedback til brugerne på deres handlinger, herunder en forståelig introduktionsside og en kvitteringsside til sidst i forløbet. Udvælg gængse browserversioner: Browsere bliver løbende optimeret

Permanent URL til denne artikel: http://arkitekturguiden.digitaliser.dk/node/453